Z pohľadu budúcich generácii je kľúčové, aby sa podarilo prijať plnohodnotnú novelu ústavného zákona o rozpočtovej zodpovednosti.
Lekcia z posledných rokov hovorí, že zhoršiť trajektóriu vývoja verejných financií je veľmi ľahké a lákavé dokonca aj v čase priaznivých makroekonomických podmienok, ako sme boli tomu svedkami pred vypuknutím pandémie.
Dôležitou úlohou popri zlepšení dlhodobej udržateľnosti je aj zabezpečiť, aby sa po zlepšení tohto stavu už nezopakoval scenár výrazného zhoršenia dlhodobej udržateľnosti, ako sa to dialo v predkrízovom období. Z tohto pohľadu je zvlášť dôležité prijať ústavné ukotvenie výdavkových limitov a zefektívnenie účinnosti dlhovej brzdy.
Ide o zmeny, ktoré dnes nepredstavujú žiadne okamžité utlmenie hospodárskej aktivity, no majú výrazný prínos pre dlhodobú udržateľnosť verejných financií.
Prvé hodnotenie dlhodobej udržateľnosti podľa EK po prijatí destabilizujúcich zmien v dôchodkoch pred voľbami – Slovensko malo najhoršiu dlhodobú udržateľnosť v EÚ (indikátor S2)
Slovensko dosiahlo vysoké riziko dlhodobej udržateľnosti aj podľa RRZ vo februári 2020 (Zdroj EK, RRZ)