Automatické naviazanie dôchodkového veku na strednú dĺžku života najviac prispieva k schopnosti štátu vyplácať sľúbené dôchodky v budúcnosti
15. október

Upozornili sme, že

  1. Automatické mechanizmy reagujúce na demografické zmeny sú bežnou súčasťou dôchodkových systémov vo vyspelých krajinách. Naviazanie dôchodkového veku na strednú dĺžku života je opatrením, ktoré najviac zlepšuje dlhodobú udržateľnosť verejných financií, a teda najviac prispieva k finančnej schopnosti štátu vyplácať sľúbené dôchodky v budúcnosti. Jeho zavedením by sa zlepšila dlhodobá udržateľnosť o 1,4% HDP.
  2. Vývoj strednej dĺžky života sa má podľa návrhu do dôchodkového veku premietať v plnej miere, čo znamená, že dodatočný priemerný rok života v starobe sa približne v rovnakej výške premietne do úpravy dôchodkového veku. Bez ohľadu na nárast, pokles alebo stagnáciu dĺžky života v starobe by tak automat dôchodkového veku po roku 2029 stabilizoval priemernú dobu poberania starobného dôchodku medzi rôznymi generáciami. V porovnaní so súčasnými stavom by to prispelo k zlepšeniu medzigeneračnej spravodlivosti.
  3. Dlhší časť prispievania do systému (a teda aj odpracovania) sa prirodzene prejaví aj vo vyššej úrovni dôchodkov. Dôvodom je hlavne dlhšia kariéra, ako aj vyššia aktuálna hodnota v dôsledku neskoršieho odchodu do dôchodku. Tiež to však znamená, že budúci dôchodcovia dostanú menší dôchodkový nárok za každé odvedené euro, v porovnaní so súčasným stavom.
  4. Prvé vplyvy tohto opatrenia sa prejavia až od roku 2029. Zmeny sa tak dotknú ročníka 1967 a mladších ročníkov, pričom podľa aktuálnych demografických projekcií by dôchodkový vek mohol dosiahnuť 70 rokov až po roku 2080, teda o viac ako 60 rokov. Na rozdiel od pôvodného zámeru v novele ústavy z decembra 2020 zostáva znižovanie dôchodkového veku podľa počtu vychovaných detí (o 6, 12 a 18 mesiacov) zachované. Zohľadňovanie počtu vychovaných detí v dôchodkovom veku znížilo možný pozitívny vplyv opatrenia o 0,15% HDP.
  5. V porovnaní so zvyšovaním veku odchodu do dôchodku pre ženy v rokoch 2004-2024 by sa jednalo o výrazne pomalšie (približne tretinové) tempo zvyšovania veku odchodu (viď graf).
  6. V súlade s Ústavou SR je toto opatrenie sprevádzané opatrením možnosti predčasného dôchodku po odpracovaní 40 rokov. Výška predčasného dôchodku by sa s postupne rastúcim dôchodkovým vekom čoraz viac znižovala. Uvedené opatrenie má zároveň negatívny vplyv na dlhodobú udržateľnosť vo výške 0,4% HDP. Rada preto upozorňuje, že aj hranica počtu odpracovaných rokov pre predčasný dôchodok by sa mala postupne zvyšovať rovnakým tempom ako vek odchodu do dôchodku.