Kancelária

V súlade s odporúčaniami OECD z roku 2020 sme pokračovali v rozvoji inštitúcie. Došlo k posilneniu komunikačnej oblasti ako aj analytických oblasti, najmä makroekonomických analýz a prognóz, spracovaniu dát a fiškálnych analýz s prepojením na dlhodobú udržateľnosť.
V roku 2021 sa viedli diskusie o možných zásadných ústavných zmenách v oblasti rozpočtovej zodpovednosti, daňovej reformy a dôchodkovej reformy, pričom pribudla aj diskusia o tzv. daňovej brzde. Všetky tieto iniciatívy mali presah do činnosti kancelárie formou prípravy podkladov a analýz potenciálnych dosahov takýchto zmien na celkový fiškálny rámec a činnosť RRZ do budúcna.
Okrem stanovísk a vyjadrení bola vypracovaná komplexná kvantifikácia dopadov navrhovaných zmien v priebežnom dôchodkovom systéme. Rovnako dôležitým výstupom z hľadiska formovania celospoločenskej diskusie bolo vypracovanie kvantifkácie dopadov zavedenia štátom podporovaného nájomného bývania.
Pripravili sme osem správ a analýz o stave verejných financií, ale aj ďalšie iniciatívne materiály, v ktorých sme reagovali aktuálne témy, napríklad demografické.
V prepočte, aký by bol vplyv na verejné financie, keby sa úhrnná plodnosť, pre zjednodušenie pôrodnosť, zvýšila do roku 2024 na 2,1 dieťaťa na ženu (tzn. ročne by sa narodilo o 15 000 detí viac), kedy sa prirodzene obnovuje úroveň populácie, sme ukázali, že prvých 20 až 25 rokov by sme museli rátať len s nákladmi. Bilančne by sme sa dostali na nulu zhruba po 50 rokoch a možno v horizonte 80 rokov by sme dosiahli neutralitu. Je to veľmi zjednodušený prepočet, sú tam aj iné dodatočné efekty, ale v princípe je to takto.
Index závislosti v starom veku

Chceli sme ilustrovať, že zmeny v demografii sú zmeny trvajúce desaťročia. Nedá sa očakávať výsledky v krátkom čase. Samozrejme, aj zmena na dlhom horizonte má význam a treba sa o ňu rozumnými prostriedkami pokúsiť, ale žiadnu skratku, ktorá by vyriešila problémy, ktoré pred nami stoja, nemáme.
Čo sa týka rodičovského pilieru, vyslovili sme sa, že je otázne, či mal byť zavedený, navyše ústavne. Neprešiel žiadnou spoločenskou diskusiou, nepoznáme motiváciu a z našich zistení sa zdá, že cieľom nie je motivovať k väčšiemu počtu detí, skôr odmeniť rodičov, ktorí majú viac detí. Vláda by mala v prvom rade zadefinovať, čo je jej cieľom a k tomu nastaviť opatrenia. Špeciálne, ak takéto opatrenie má potenciál pre prejedenie významnej časti pozitívneho vplyvu zavedenia automatu na dôchodkový vek. Lepšie je cieliť podporu rodín v čase, keď ju naozaj potrebujú, keď majú deti. Rovnako platí, že priama finančná motivácia nie je tá rozhodujúca motivácia ľudí mať deti. Určite by tiež bolo potrebné mať jasný a funkčný systém v schéme podpory (nie ad hoc príspevky) a jasnosť v tom, či podpora bude pre všetky rodiny alebo stieranie rozdielov medzi štartovacími čiarami detí.
Nezávislosť
Aj v roku 2021 sme sa stali najnezávislejšou inštitúciou SR
(rebríček INEKO).

Výdavky

Výdavky 2021

Zamestnanci

Sledovatelia

Graf vyobrazuje počet relácii na web stránke. Patria sem prekliky z príspevkov, reklamy, sociálnych sietí a ďalšie. „Dôchodkovú kalkulačku“, teda výpočet veku odchodu do dôchodku, nájdete tu.
Vek

Vekové rozhrania použivateľov stránky www.rrz.sk (predtým www.rozpoctovarada.sk) v roku 2021. Vďaka presnejšiemu poznaniu cieľového publika vieme lepšie prispôsobiť rozloženie obsahu na webe.
Návštevnosť

Vyobrazenie návštevnosti web stránky z hľadiska prichádzajúcich používateľov, plus porovnanie nových a vracajúcich sa návštevníkov.
Lajky na FB

Publikum na sociálnej sieti facebook
Pribúdanie fanúšikov na facebooku za obdobie roku 2021.
Príspevky

Prehľad najúspešnejších príspevkov na facebooku. Hodnoty vyznačené svetlejšou modrou farbou vyjadrujú celkový dosah príspevku. Hodnoty vyznačené tmavšou modrou vyjadrujú úspešnosť v rámci fanúšikov.