4

Dlhodobá
udržateľnosť

Rada konštatuje, že dlhodobá udržateľnosť verejných financií  nebola v roku 2021 dosiahnutá.

Ukazovateľ dlhodobej udržateľnosti sa znížil hlbšie do pásma stredného rizika a dosiahol úroveň 3,8 % HDP (4,1 mld. Eur, graf 1). V porovnaní  s rokom 2020 sa udržateľnosť verejných financií v roku 2021 zlepšila o dodatočných 0,3 % HDP. Najväčší pozitívny vplyv vo výške 1,2 % HDP malo výrazné zníženie štrukturálneho deficitu verejnej správy v roku 2021 (druhé najväčšie zníženie od roku 2012), ktoré bolo spôsobené najmä neminutými vyššími daňovými príjmami a nižším čerpaním kapitálových výdavkov.

Hrubý dlh verejnej správy ku koncu roka 2021 dosiahol úroveň 63,1 % HDP, čistý dlh 51,3 % HDP. Podľa modelových predpokladov (a bez dôchodkovej reformy) by horná hranica ústavným zákonom vyžadovanej úrovne dlhu pre rok 2021 dosiahla  53 percent HDP. Pri nastavení rozpočtovej politiky z konca roku 2021, postupnom rozpustení nadpriemernej hotovostnej rezervy a bez dodatočných opatrení a negatívnych šokov (ako napr. vojna na Ukrajine), by sa podiel hrubého dlhu na HDP spočiatku prudko znižoval a na konci roku 2025 by dočasne klesol pod ústavným zákonom vyžadovanú dlhodobú úroveň 50 % HDP. Neskôr by došlo k opätovnému nárastu dlhu v dôsledku demografie a o 50 rokov by dlh v základnom scenári (t.j. bez dôchodkovej reformy) dosiahol 271,8 % HDP (graf 2). Ide o hypotetický scenár, keďže trhy by prestali financovať potreby Slovenska už pri významne nižších úrovniach dlhu.

Na obnovenie  dlhodobej udržateľnosti verejných financií je nevyhnutné zaviesť najmä kľúčové reformy vo výdavkoch citlivých na starnutie: dostatočne pevne legislatívne ukotvenú reformu dôchodkov, systémov zdravotníctva či dlhodobej starostlivosti.  Zavádzané výdavkové limity by mali podporiť kredibilný konsolidačný plán do budúcnosti.

Ukazovateľ dlhodobej udržateľnosti (% HDP)

Projekcia vývoja dlhu v základnom scenári  (% HDP)

Zdroj: Správa o dlhodobej udržateľnosti verejných financií za rok 2021 (apríl 2022)